Jag har precis bokat biljett hem från Stockholm på fredag för att bland annat gå på min systerson Lucas dop. Som vanligt kollar man i första hand SJ, standardtransportmedlet när man kuskar land och rike runt. Ett miljövänligt och bekvämt ressätt. Visserligen är det inte det snabbaste möjliga, men det är sällan jag får sådan arbetsro som jag får när jag sitter på ett tåg. Jag har kunnat läsa hela kursböcker under en tågresa, vilket är nog så mycket värt för en miljömedveten student som mig...
Jag tyckte dock att priset för att åka tåg ner till Halmstad kändes lite väl magstarkt. Alternativen som finns till att åka tåg är att åka buss med Swebus Express, vilket tar ungefär åtta timmar. Visserligen har de även nattbussar, men att sitta och kuska runt hela natten när man helst inte ska somna i kyrkan dagen efter är väl knappast optimalt. Det känns inte heller alldeles sjysst att ta nattåget till Hässleholm, även om det har ett pris som är studentvänligt (under femhundringen just nu). Någon stackars människa, troligen mamma eller pappa, skulle få gå upp i ottan för att köra fem mil för att hämta mig. Och sedan ytterligare fem mil tillbaka, eller så får man komplettera med en tågresa till Halmstad som snabbt börjar kosta pengar...
Det andra alternativet som jag annars inte ens brukar överväga är att flyga. Man kan välja på att flyga med SAS till Ängelholm, eller med Skyways till Halmstad. Bägge tar just nu 680 kr för besväret (SAS var ytterligare någon hundring billigare till Ängelholm för någon dag sedan). Lägg till kostnaden för flygbussen (65 kr) så visar det sig att totalkostnaden för en flygresa är 745 kr. Med SJ räcker motsvarande pengar inte ens till Göteborg som annars är det vettigaste stället att byta till ett södergående tåg på. Och då tar ändå en flygresa bara hälften av tiden.
I det läget valde jag att ändå vara en miljögris och ta flyget ner. Även om det för mig är värt några hundralappar och några extra timmar på ett tåg att vara miljövänlig, går någonstans gränsen även för en miljömedveten student.
Hur SJ kan ha tänkt när de satte sina priser förbryllar mig. Vill man inte ha resenärer alls? Eller bara resenärer som inte behöver göra byten? Om inte ens jag, som normalt väljer tåget i första hand, tycker att SJ ger valuta för pengarna, vem gör då det? Hur ska vi klara framtidens klimatutmaning när det är billigare, smidigare och enklare att vara en miljögris än att resa på ett sätt som belastar miljön så lite som möjligt och förbrukar minsta möjliga mängd resurser? Säg det - jag vet det inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar