SJ gör en rekordvinst, och bestämmer sig därför att anställa ytterligare 1 000 personer. Jag ställer mig ytterst frågande till om detta verkligen är klokt. Enligt SJ:s egna information innebär det att man ökar antalet anställda med nästan en tredjedel. Att det idag skulle finnas en sådan brutal brist på anställda på SJ har jag inte upplevt.
Det jag däremot upplevt är att priserna på tågbiljetter har krypit uppåt. Det är idag svårt att hitta de där riktigt billiga biljetterna - även om man är ute över en månad i förväg eller kan tänka sig att åka på udda tider. I informationen i DN:s artikel märks detta också tydligt - omsättningen har ökat med 30%, men resandet har bara ökat med 8%. Att resandet ökar innebär automatiskt en smyghöjning av SJ:s priser - de flesta åker med Just Nu-biljetterna och de priserna sätts ju efter hur många som redan bokat samma avgång.
Konsekvensen blir en drastiskt stokastisk prissättningsmodell. På en resa Halmstad-Stockholm har jag sett priser på allt från 95 kr till över tusenlappen. Inger inte direkt förtroende för trogna resenärer.
Slutsatsen är nog att SJ hellre borde fundera på om det går att skaffa fler tåg och/eller vagnar, och om det kanske går att sänka ordinariepriserna på biljetterna något. Idag ligger de så högt att det är få som tycker det är värt att betala dem. Jag skulle inte heller sörja om de höjde de lägsta priserna något. Att betala runt 200 kr för en resa över halva landet är faktiskt ganska rimligt, även om det är på en udda tid. Flygbolagen (som är SJ:s främsta konkurrenter på längre sträckor) har inte alls så absurt låga priser som SJ har på ett fåtal av sina biljetter.
Uppdatering: Detta inlägg är naturligtvis inte komplett utan en länk till SJ-bloggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar