SJ:s prispolitik har jag alltid haft svårt att förstå. Visserligen är variabla priser något som man delar med bland annat lågprisflygen, men inte ens de har priser som är så oförutsägbara som priset för en resa med SJ är. För en resa mellan Halmstad och Stockholm kan man få betala alltifrån 95 kr till 1097 kr (ordinarie student/ungdomspris vid bokning på nätet). En facil liten prishöjning på endast 1050%. Detta är något som är grymt enerverande för någorlunda regelbundna resenärer som inte alltid kan boka biljetterna långt i förväg, som mig själv. Priset är mer eller mindre oförutsägbart, och variationerna är löjligt stora. Dessutom har SJ:s bokningssystem en egenhet att glömma bort att visa de allra billigaste resalternativen.
Uppenbarligen ska man antingen boka nästan tre månader i förväg, eller så ska man helt enkelt inte åka på fredagar eller söndagar om man inte är beredd att betala ockerpriser. För "ockerpriser" är faktiskt ett ord som passar in. Det är inte ovanligt att priset för att flyga är lägre eller i alla fall ungefär detsamma. På en flygresa gör man av med betydligt mer resurser, både i form av flygbränsle och arbetstid (på tåget behöver bara biljetten kontrolleras och några städare röja efter färden, på flyget ska man dessutom ta upp tid för säkerhetskontroll, flygvärdinnor och dessutom ett antal personer som hanterar bagaget). Resan går snabbare. Om det inte vore för miljöeffekterna skulle flyget helt enkelt vinna stort över tåget.
Visserligen damp mitt nya, gråa, medlemskort ned häromdagen, men jag vet inte om jag blir så gladare av att veta att jag får gratis kaffe på X2000 och InterCity-tågen. Jag åker ju oftast med nattåg, och många av mina resor går på västkusten, med Öresundståg. Och tågen inom Mälardalen är bara regionaltåg...
Därför är det intressant att få reda på att SJ nu lanserar ett nytt prissättningssystem. Kanske det kan göra mig gladare än gratis kaffe? Fast man vågar än så länge inte skriva något om det nya prissättningssystemet på sin egen hemsida, där skriver man bara om den rekordstora vinsten. Vi får väl se hur systemet ser ut när det väl lanseras. Jag är rädd att även det, precis som dagens, i första hand kommer att maximera SJ:s vinst, och inte försöka uppmuntra ökat tågresande. Då skulle ju SJ behöva skaffa fler tåg...
Läs även Henrik och Hanna, som också skriver om förändringarna.
1 kommentar:
Det är en märkligt stor variation på priserna. Att flygen ibland är ett bättre prismässigt alternativ känns fel.
Jag har iofs länge tyckt att det ska vara billigare att åka tåg än att köra bil. Jag hoppas verkligen att detta eftersträvas och blir framgångsrikt.
Skicka en kommentar