Arbetetet mot att skapa energisnålare persontransporter och därmed också minska koldioxidutsläppen, kommer förmodligen vara beroende av att vi effektivt lyckas byta bort dagens fossila bränslen. Etanolen är, precis som jag tidigare skrivit, bara en övergångslösning. En del andra biobränslen kommer att vara effektivare, men inget av dem har potentialen att tillföra den globala transportsektorn som idag kommer från petroleum. Bilarna måste helt enkelt bli betydligt effektivare än de är idag.
En intressant möjlighet är Pluginhybriderna. Det ideala vore egentligen elbilar - men batteritekniken som vi har idag gör att rena elbilar får en mycket begränsad räckvidd, runt tio mil som mest. Den som vill åka längre måste planera för en batteriladdningspaus på ett antal timmar efter den sträckan.
Pluginhybrider avväpnar effektivt det problemet genom att även innehålla en liten förbränningsmotor. På långresor går bilen på vanligt, flytande bränsle, men för kortare resor används elen i batterierna. Den i sin tur kommer i förlängningen från elnätet. Faktum är att den övervägande delen av alla bilresor är korta, exempelvis jobbresor - långresor är undantaget, så en pluginhybrid går till allra största delen på elektricitet. Här i Sverige skulle det innebära betydande utsläppsminskningar, och även i länder där man genererar el på sämre sätt så skulle problemet inte på samma sätt vara bundet till vilka bilar folk äger - eftersom utsläppen sker centralt kan de också bekämpas centralt, genom att byta elverk.
Tyvärr har det inte hänt så mycket på pluginhybridfronten. Den enda lösning som finns på marknaden är eftermarknadskit till Toyota Prius. Nästan alla biltillverkare påstår att de jobbar på problemet - men tyvärr verkar det inte hända så mycket. Då är det ganska förvånande att en kinesisk uppstickare kan gå från att överhuvudtaget inte tillverka bilar, till att släppa sin första pluginhybrid, på bara fem år, en förvånansvärt kort tid. Dessutom har man därigenom chansen att slå de flesta etablerade tillverkare på fingrarna genom att släppa sin pluginhybrid före dem. Hela hybridpaketet kostar dessutom mindre än 40 tusenlappar. Om tekniken håller vad rubrikerna lovar så verkar det onekligen som om de etablerade biltillverkarna riskerar att gå miste om en stor del av marknaden, precis som amerikanska tillverkare på sjuttiotalet förlorade stora marknadsandelar till japanerna. Vem som tillverkar framtidens snåla bilar bryr jag mig egentligen inte så mycket om - men det är synd för svensk ekonomi att det inte verkar bli vi.
4 kommentarer:
Instämmer - även om jag nu både jobbar i kina och med alternativ. Såg nyss att det 1992 som jag försökte få Volvo och SAAB att intressera sig för nanometer partiklar i avgaser - Nada intresse. Vi har nu en ny malmaskin igång i Kina och kan mala grafit ned till under en mikron till låga kostnader. Jag har också en kompis som doktorerat i kemi (Chalmers) han kan inte få jobb i Sverige, men höll i veckan föredrag om algodling/konvertering till olja - det är minst 7 gånger högre avkastning per ytenhet gentemot annan bioenergiodling på land.
Jag vill minnas något jag läste för något år sen, när SAAB skulle presentera ett koncept till hybridbil, och man hade installerat just en plugin-modul med stickkontakt för elnätet. Strax innan mässan fick man order från mycket hög ort i GM-hierarkin att den inte fick visas på den mässan, inte på grund av tekniska problem utan på grund av luddiga politiska och ekonomiska orsaker. Suck. Som varande tekniker så blir man ibland så less, när man jobbar arslet av sig för en perfekt teknisk lösning, som sen totalt förstörs av beslutsfattare, ekonomer och annat löst folk.
Kinesiska BYD tillverkar fr3 som går ca 35 mil på en laddning
http://www.byd.com/tech/F3etech.asp?show=t1&color=a
KAS: Det är just BYD som är den kinesiska uppstickare som jag pratar om...
Skicka en kommentar