Enligt en notis jag läste i gårdagens Dagens Industri (finns tyvärr inte på nätet) har företaget NetRail, med sitt koncept Panoramatåget, planer på att starta persontrafik mellan Stockholm och Göteborg. Fast det kan dröja innan trafiken kommer igång ordentligt.
För att få starta tågtrafik inom ett företag som inte heter "SJ" måste man nämligen ha särskilt tillstånd som endast kan ges genom regeringsbeslut. Hittills har sådant endast beviljats för de sträckor som SJ inte lyckats få lönsamma. Sträckan Stockholm-Göteborg är knappast en sådan sträcka - biljettpriserna där ligger förvånansvärt ofta till och med högre än flygpriserna på samma sträcka. Det är inte direkt en högoddsare att det är en av SJ:s största kassakor. Att trafiken konkurrensutsätts innebär att det finns en chans för oss resenärer att välja färdsätt på ett helt annat sätt än idag. Trevligt! Nu gäller det bara att hoppas att regeringen också förstått detta.
För den som vill tjuvstarta finns det en möjlighet att åka till Göteborg i samband med mässan TUR 2008, i mitten på mars. Då räknas det visserligen som chartertrafik, men priset (100 kr tur och retur, inklusive mässbiljett) är så lågt att man kan göra det som dagsutflykt till och med. Bokning görs på panoramataget.com.
4 kommentarer:
Visst, låt NetRail trafikera Stockholm-Göteborg. Men då ska de också trafikera de linjer som SJ kör och som går med förlust, så att de konkurrerar på samma villkor. Att plocka russin ur kakan är lätt, men det är ofta andra som då får betala.
De linjer som inte bär sina egna kostnader handlas redan idag upp av Rikstrafiken, se exempelvis denna karta. Om SJ alltså inte försöker använda sin ställning till att prisdumpa så har de alltså full möjlighet att gå med visst även på linjer där biljettförsäljningen inte betalar för alla driftskostnader.
Det är för övrigt på dessa mindre lönsamma linjer som mycket av den alternativa tågtrafiken körts i Sverige. Namn som Veolia, Connex, Tågkompaniet, BK Tåg mfl kanske är bekanta? De har framförallt kört tåg mot Norrland, där det finns flera upphandlade linjer. Kort sagt, marknaden för den olönsamma trafiken har hittills fungerat relativt sett bättre än för den lönsamma. Idag är det nämligen SJ som plockar russinen ur kakan - som det är idag är konkurrensen definitivt inte på lika villkor.
Intressant info, tack! Min kommentar med russinen var av det generalla slaget, men det kan som du skriver gå åt andra hållet också.
Du skriver "marknaden för den olönsamma trafiken har [...] fungerat bättre". Nja, efter att t.ex. ha läst skräckhistorier om hur katastrofalt Connex hanterade Norrlandstrafiken så kan man förundras över att det alls finns någon marknad kvar för tåg på de sträckorna.
Att den fungerat bättre är absolut inte lika med att den fungerat bra.
Eftersom det på de lönsamma linjerna inte ens funnits en marknad, blir marknaden på de olönsamma linjerna helt enkelt definitionsmässigt bättre, bara av det faktum att den funnits.
Sen kanske man kan fundera på vilka upphandlingskriterier som Rikstrafiken egentligen använder - jag känner också till kritiken även om jag mest åker tåg i Sydsverige. Fast det är ganska off-topic i sammahanget tror jag, så det får sparas till en annan gång.
Skicka en kommentar