SJ:s prissystem har länge varit kritiserat, från alla möjliga håll. Inte nog med att resenärerna är missnöjda, nu har media även kommit på att andra redan har samma företagsidé som jag fick för länge sedan, men ännu inte hunnit förverkliga. Man köper helt enkelt de billiga 95-kronorsbiljetter som vanliga resenärer inte ser röken av samma dag som de släpps, och säljer dem igen två månader senare. Förtjänsten är så gott som garanterad - på vissa sträckor är det mer än en faktor tio i skillnad mellan billigaste möjliga pris och "normalpris". Man behöver bara sälja några få biljetter om dagen för att trygga försörjningen.
När nuvarande biljettsystem infördes, sa man att "Dessutom försvinner alla fasta priser. Det blir efterfrågan som styr." Det kan man nu bara konstatera var bullshit. Om det varit efterfrågan som styrde, skulle det inte kunna löna sig i att spekulera i biljettköp. Nu kan SJ inte ens teoretiskt veta hur stor efterfrågan egentligen är, men ens en skattning är inte ens i närheten. Uppenbarligen har ju åtskilliga 95-kronorsbiljetter den dag de släpps ett egentligt värde på en bra bit mer, till och med om du inte ens vet vem som ska resa med den. Och det är inte konstigt - om man ens lyckas sälja varannan biljett, till ett pris på kanske 300 kr (långt under vad en resa Stockholm-Göteborg brukar kosta en till två veckor innan avgång!), så gör man sig ändå en förtjänst på 50% av insatt kapital - på några månader. Få placeringar lönar sig bättre.
En faktor till att det blir så fel för SJ är att deras modell, trots vad de säger, inte alls baserar sig på efterfrågan. Hade den gjort det, hade priset utgått från 95 kr endast för "udda-avgångar" som riskerar att gå helt tomma. Hade den gjort det, hade även priset, för avgångar som av någon anledning säljer dåligt, kunnat vända neråt igen istället för att ständigt gå upp. Hade den gjort det, så hade priset inte legat långt över flygpriset mellan Stockholm och Göteborg två veckor innan avgång...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar