Det är en nyhet som inte särskilt uppmärksammats särskilt väl i Sverige än, men i nästa vecka kommer avtalet om den dansktyska bron över Fehmarn Bält att skrivas under. Det må verka avlägset för Stockholmare, både i avstånd och tid (beräknat öppnande för trafik är inte förrän om tio år, år 2018), men det är viktigare än man tror. Idag består förbindelsen istället av färja, en grupp fartyg som jag åkte med många gånger på resa mellan Sydsverige och Hamburg när jag bodde där. Kollektivtrafiken mellan norra Tyskland och Skandinavien är på grund av färjan idag ytterligt dålig, och egentligen ett alternativ som nästan ingen kontemplerar som transportalternativ av annat än möjligtvis kostnadsskäl. Fler än mig har tidigare argumenterat för brons fördelar ur ett svenskt perspektiv.
Även om det mellan städerna enligt Google Maps är endast 33 mil - är restiden med de snabbaste tågen mellan orterna (enligt DB.de) endast knappt fem timmar, timmen långsammare än bilresan. Till och med X2000 skulle lätt klara av samma sträcka på runt två timmar, förutsatt att det inte är alltför många stopp eller banor med nedsatt hastighet på vägen. Inte konstigt att de flesta som åker sträckan antingen väljer bil, alternativt om de är snåla långfärdsbuss, eller om de är stressade (affärs-)flyg.
Bron är alltså en förutsättning för dramatiskt minskade restider för långväga tågtrafik mellan Köpenhamn och kontinenten. Indirekt innebär det också att kontinenten kommer betydligt närmare Sverige - malmöborna kommer att kunna åka till Hamburg på affärsmöten över dagen utan att behöva köra hemifrån med bilen innan solen gått upp (och vice versa naturligtvis), för oss som bor lite längre upp i landet skulle man kunna ordna nattåg direkt till Hamburg och kanske till och med ända till Berlin och Bryssel. Med rätt marknadsföring skulle man nog kunna locka till sig en hel del resenärer, på bekostnad av flyget.
Även godstrafiken tjänar på en bro, även om jag skulle tro att skillnaden blir mindre. Godstrafiken är inte lika känslig för exakta körtider, utan är mer beroende av kapacitet. Färjorna tar redan idag även tågvagnar, däremot skulle en bro innebära att kapaciteten blir mer säker och mindre beroende av väder och vind. Att slippa koppla om vagnarna gör även det körningen enklare.
Som sammanfattning: Det finns stora chanser för miljön att tjäna stort på projektet - och för oss som gillar att åka tåg, kanske det äntligen ändå blir möjligt att ta tåget till kontinenten utan att kompromissa med restiderna enormt mycket jämfört med flyget.
1 kommentar:
Heja Fehmarn-bron! Heja alla broar faktiskt, eftersom de sparar miljön och för människor närmare varandra.
För egen del skulle jag, tyvärr i motsats till vår egen Åsa Torstensson, vilja se en till Öresundsbro - eller ännu bättre: En tunnel. Denna tunnel skulle gå mellan Helsinborg och Helsingör och avlasta godstrafiken på nuvarande öresundsförbindelse.
I morse uppstod t.ex. fullständigt kaos på öresundståget. Alla vi öresundspendlare inser att förbindelsen är överbelastad. Citytunneln kommer hjälpa när den är klar, men med den växt vi ser i öresund, kommer det inte vara tillräckligt. Infrastruktursatsningar behövs, och tågtrafiken är framtiden, både för gods- och passagerartrafik i Europa.
Skicka en kommentar