SJ tar i med krafttag och stoppar andrahandshandeln med biljetter. Fast man tar inte bort orsaken till problemet - att SJ tre månader innan avgång säljer sina biljetter långt under marknadsvärdet, för att sedan succesivt höja priset. Det är precis detta som har möjliggjort de arbitrageaffärer som många gjort på tågbiljetterna.
En resa Stockholm-Halmstad en fredageftermiddag är fortfarande värd betydligt mer än 95 kr, oavsett när den köps. Detta leder också till att de allra sista biljetterna som säljs får ett betydligt högre pris än vad de hade behövt ha - de måste ju subventionera de allra billigaste biljetterna. Maxpriserna ligger på över en tusenlapp, en prisökning med över tusen procent, gott om plats att tjäna pengar alltså. Jag har själv räknat ut att det är billigare att köpa biljetter tre månader innan, och slänga tre av fyra i papperskorgen, än att köpa biljetter strax innan när jag vet att jag kommer att använda dem. Man hade gott kunnat höja lägstapriset för de längre sträckorna på ungefär samma nivå som expressbusspriserna och samtidigt sänka högstapriserna.
Även om andrahandshandeln kommer att upphöra, är den inte den enda effekten av prissystemet. En annan effekt är tågets svårigheter att konkurrera med flyget för resor som beställs med kort varsel, det är helt enkelt både billigare och snabbare att flyga. Även om bara resan ut till Arlanda kostar mer än en tågbiljett hade gjort tre månader innan...
Med tanke på att SJ framhärdar med sin prispolitik, så är det skönt att veta att tågtrafiken nu är konkurrensutsatt i Sverige. Hittills är det bara Öresundståg och Veolia som kör parallellt. Bägge kör med fasta prismodeller - Öresundståg ganska höga sådana, och Veolia med låga. Bägge är dock billigare än SJ om man får för sig att göra en spontantripp. Jag utnyttjar systemet till fullo och åker med SJ när jag planerar i tid och oftast Veolia när jag inte gör det.
Jag har skrivit mer om SJ och deras prispolitik tidigare, exempelvis här.
3 kommentarer:
Intressant! Jag har inte satt ordet arbitrage framför svarthandeln tidigare, men plötsligt framstår det hela som logiskt och rimligt. En bra förklaring varför SJ ska sänkhöja priserna. :-)
Själv är jag dessutom en sån som alltid förlorar på nuvarande system eftersom jag alltid köper biljett i sista minuten... Planeringsvilja och betalningsvilja som krockar liksom...
Jag var inte först med att använda ordet "arbitrage", det språkbruket snodde jag av någon annan. Gilar även det nya verbet sänkhöja, om SJ inte bättrar sig kanske jag lånar det också. :-)
Och som sagt, man kan alltid köpa fyrdubbla biljettkopior och slänga de flesta. Eller flyga. Eller åka med Veolia. Vi får väl se vad som händer med SJ nästa år när det är tänkt att tågtrafiken ska avregleras helt...
Ja, troligen sa det ar
Skicka en kommentar