Tyvärr visar Yvonne Ruwaidas kommentar på lika dålig förståelse av cyklister som hos SvD. Förutom att hon inte klarar av att citera nämnda forskningsrapport utan att ens få fel på grundläggande sifferuppgifter, verkar hon inte ha någon större förståelse för vad som saknas cyklisterna i Stockholmsområdet.
Vad behöver cyklister då?
- En säker trafikmiljö
- Bra framkomlighet
- Snabba och smidiga resor, kort sagt, ett fungerande transportsystem
Slutligen, snabba och smidiga resor får man inte riktigt med cykel. På korta resor, upp till 3-5 km beroende på hur kollektivtrafiken ser ut, brukar cykel otvetydigt vara snabbast, men på längre resor än så är cykel allt som oftast inte särskilt snabb. Cykel ensamt är inte ett riktigt realistiskt transportalternativ för den stora massan på resor längre än en dryg mil. Däremot borde det gå alldeles utmärkt att kombinera cykel med andra fordon. Intressant nog så är det inte särskilt enkelt att kombinera SL med cykel idag. Man får bara ta med cykeln på pendeltåg, och bara utanför rusningstrafiken. SJ tillåter på nåder i försöksverksamhet cyklar på tåg, men upplägget lämpar sig bara för längre sträckor och definitivt inte för pendlare. Man har till och med byggt om sina X31-tåg så att de blir mindre lämpliga för cykeltransport.
Nä - perspektivet har varit helt fel. Att satsa på cyklisterna ska inte göras för att göra situationen bättre för bilisterna i första hand. Satsning på cykel ska naturligtvis i första hand göras för cyklisternas skull! Genom att göra cykelvägarna bättre så gör man det enklare för den som cyklar att ta sig fram enkelt. Man spar tid för pedalisterna som kan användas till mer fritid eller att jobba över någon gång då och då för att tjäna extra. Det skulle framförallt gynna den som av olika anledning inte har tillgång till bil - ekonomiska skäl, ålder, hälsa eller helt enkelt personligt val, och på det viset bli en stor frihetssatsning. Eftersom cykling innebär vardagsmotion och låga samhällskostnader har cykelsatsningar unikt bra samhällsekonomiska kalkyler, med faktorer på 4-5 vanliga.
Läs även: Magnus Orest, Nina Lundström, Johan Pettersson, Folkpartiet i Nacka.
Uppdatering 23 maj: Ytterligare två artiklar i Svenskan, och mer läsvärt med lite trafikplaneringsidéer från Magnus Orest.
Uppdatering 9 juni: DN gör verkligen inte skäl till sitt namn när de gräver fram nyheter från förra månaden.
4 kommentarer:
Jag delar din kritik mot cykelbanor. De är varken säkrare eller löser trängselproblemet. Snarare bidrar de till trängsel, genom att gaturummet delas upp.
Har själv skrivit en del om detta, med likannde tankar som du.
Hej,
intressant läsning du tipsade om! Särskilt inne i Stockholm brukar det vara problem med plats på bredden, det blir en väldigt smal cykelbana istället för ett brett riktigt körfält. Har sett en del spännande framtidsplaner som komma skall, tror dock inte att de är offentliga ännu, och det kan göras betydligt mer än så på sikt.
Här ute i Solna är det något bättre, med ganska breda och sjyssta cykelbanor. Här felar man oftast fatalt i korsningarna istället (som i centrala Stockholm, givet förutsättningarna, ofta är relativt hyfsade). Exempel är rödlysen med knapp, så man måste stanna, på många ställen. Där det är planskilt är det ofta tvära kurvor och dålig sikt, dvs anpassat för gående. Och skyltningen är ibland katastrofalt dålig...
Hej Magnus.
Läs gärna om MP:s cykelpolitik för Stockholm på länken nedan.
http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=193159
Adam: Det låter förvisso bra men kändes ärligt talat ganska tunt. Man vill till exempel INTE göra något åt de problem med framkomlighet som jag påtalar i mitt inlägg, mer än på de ställen som är allra hårdast trafikerade? (läs: framkomlighetsproblemen beror ganska ofta inte på trängsel, utan helt enkelt dåligt planerade cykelbanor)
Skicka en kommentar