02 maj 2010

Slussen

Jag har inte diskuterat stadsbyggnad i Stockholm särskilt mycket, även om det är en intressant fråga. Det känns lite som att klampa in på grannterritorium, även om jag spenderar en bra bit av min vakna tid i just den kommunen. Jag kan dock inte låta bli att kommentera slussendiskussionerna.

Ett otal kritiker har kritiserat det nuvarande förslaget för att vara "alltför bilfixerat", med sina totalt åtta filer mellan Gamla stan och Södermalm. Jättemånga. Fast ändå färre än vad som finns nu - och då kommer ändå några vara vikta för kollektivtrafik. Dessutom blir man av med den enorma klöverbladskorsning (bild här) som finns på södra sidan. Om det är bilfixerat, så måste man på 30-talet varit så bilfixerade att det inte ens finns på skalan.

En annan kritik har gällt att utsikten från Södermalmstorg försvinner. Jo, det gör den. Men samtidigt blir möjligheten att sitta vid Stadsgården istället så mycket större - dagens trafiklösning gör det knappast till en attraktiv miljö att exempelvis njuta av en glass i. Där är utsikten dessutom ännu bättre. You win some, lose some, är min sammanfattning. Kanske rentav det blir en trevlig sky-bar i någon av de nya byggnaderna? Läget vore perfekt.

Det förslag som ligger idag, är helt bestämt inte perfekt. Samtidigt är man inte överens om vad som skulle behöva ändras, för att få det helt bra, och det är sällan om någonsin som man i politikens värld kan hitta lösningar som alla är helt nöjda med. Antagligen vore det klokt att ta ett beslut om byggstart för Slussen som trafiklösning och för den övergripande planeringen, så att man någon gång snart kan komma igång med byggstart. Då går det alltid att planera byggnaderna som kommer att komplettera senare.

För den som vill se bildbevis med jämförelse mellan dagens och morgondagens slussen, hänvisas till YIMBY och Magnus Orest.

Inga kommentarer: