Jättekul att man kommer kunna åka pendelbåt på SL-kortet i höst! Stockholm, som ju är byggt på öar, är perfekt för kollektivtrafik med båt, och även kringliggande förorter. Det har exempelvis länge gått en båt mellan Solna och centrala Stockholm, på privata initiativ. Det finns stora chanser att spara tid för pendlare och andra att avlasta vägar och tunnelbana, eftersom båtlinjer kan gå på platser som idag har dåliga anknytningar.
Samtidigt är de flesta av dagens färjor ganska miljöovänliga. De flesta är dieseldrivna. Därför tycker jag att vi ska importera en vision från broderstaden i väster - eldrivna färjor. Utom för de allra längsta sträckorna är det fullt möjligt att driva färjor på el, och till skillnad mot många andra färdmedel är tunga blybatterier inget större problem. Laddning kan relativt enkelt ske med exempelvis solceller kompletterat med inkoppling av laddkablar medan man ligger vid kaj. Överslagsräkningar visar att det är fullt tekniskt möjligt. Dessutom kommer färjorna vara betydligt enklare att ta med cykeln på, än det idag är i tunnelbanan, både i praktiken och efter vad reglerna säger.
Läs även: Per och Christian.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar