Sossarna gör stora fina utspel om att de vill sänka biljettpriserna i SL. För en gångs skull är man ärlig och går ut med att alltihopa ska skattefinansieras rakt av, med en höjning av landstingsskatten på 17 öre Det betyder att den som har en ganska normal månadslön på 20000 får betala 34 kr mer i landstingsskatt. Av den utlovade sänkningen av månadskortet på 40 kronor blir det alltså blott 6 kronor över, närmast felräkningspengar i sammanhanget. Man tycks resonera enligt principen "gungor och karuseller".
För den som inte skaffar månadskort - och till denna kategori kan man inte bara räkna de som kör bil till jobbet varje dag utan också de trafikanter som är betydligt miljösnällare, som kanske cyklar eller går till jobbet varje dag, är kalkylen lika illa, och det slutar faktiskt med att den som transporterar sig ännu miljösnällare än med SL går back på sossarnas förslag! Tanken är väl att dessa ska åka kollektivt istället, och fylla upp tunnelbanan ännu mer?
Om man tittar på problemet från andra sidan innebär sossarnas förslag också en utmaning. De som borde vara viktigast att vinna över till kollektivtrafiken är de som idag använder bilen. Bilister har rent generellt ganska gott om pengar, och en minimal sänkning av kostnaden för SL-biljetter har för denna grupp inte någon större betydelse för vilket transportsätt man väljer. Betydligt viktigare är avgångstäthet, smarta byten mellan olika transportmiljö, samt en trygg, säker och trevlig miljö för resenärerna, precis som Sten Nordin påpekar i ett personporträtt (sen tycker jag personligen att hans ambitioner vad gäller kollektivtrafikutbyggnaden nog kunde utökas). Inget av detta gynnas direkt av en sänkning av SL:s biljettintäkter.
1 kommentar:
mm väldigt typiskt sosse-förslag, alla ska betala (även de som inte vill köpa) för att vissa ska få det billigare.
Jag som cyklar ska betala för tunnelbanan... öööh... bra idé!
Skicka en kommentar