09 september 2010

DN:s agenda mot tågen

De senaste dagarna har det funnits ett stort antal artiklar främst i DN om avregleringen av persontågmarknaden. Tyvärr verkar artiklarna vara skrivna med en politisk baktanke istället för att kritiskt granska avregleringen, och med något av en allmän motvilja mot tågtrafik. Det leder till en hel del lustiga effekter och faktafel (jag har säkert missat flera stycken till, komplettera gärna i kommentarerna):
  • Visserligen har en del uppstickarbolag haft problem med rättidigheten, men SJ har i vintras knappast varit mycket bättre att de kan ses som ett föredöme.
  • Man varnar för att avregleringen kan leda till högre priser. Tittar man däremot på de bolag som faktiskt etablerat sig, så är det förutom ett antal småbolag som kör enstaka avgångar, bara ett bolag som satsar lite större. Veolia, som kör Malmö-Stockholm, och har valt en mycket tydlig lågprisprofil. Det är vanligt att Veolias biljetter kostar hälften så mycket som SJ:s. Hur det motsvarar en höjning av priserna, har inte jag fattat. Och jag har heller inte förstått vad som är så bra med att tvinga bort dem igen, så fler människor väljer flyget.
  • Man kallar den planerade höjningen av banavgifterna för "chockartad", men höjningen ska gå oavkortat till utökat underhåll (som säkert alla som åkte tåg i vintras håller med om behövs), och motsvarar inte mer än några enstaka kronor på en typisk resa.
  • Man likställer de av Rikstrafiken upphandlade sträckorna (samt av någon konstig anledning, Öresundståg) med trafik i fri konkurrens. Situationen är dock ganska annorlunda att köra på entreprenad och ha ett kontrakt givet i ett antal år, jämfört med att vinna varje resenär.
  •  Man varnar för att de nya bolagen kommer att plocka russinen ur kakan, så att SJ tvingas höja priserna på de mindre banorna, de som idag körs med stöd. Vad man inte berättar är att situationen redan idag är sådan att det inte är tillåtet att flytta över pengar från de lönsamma linjerna till de upphandlade. Det vore i så fall prisdumping i upphandlingen från Rikstrafiken, och ett solklart fall för Konkurrensverket, eftersom det skulle vara ett sätt för SJ att missbruka sin monopolsituation.
För övrigt kan jag bara konstatera att sossarnas recept på tågproblemen är att bestämma att tågen ska vara i tid. För då blir det så, undrar jag? Orsakssambanden är något oklara, för man har inte kommit med några konkreta åtgärder för hur det i praktiken ska genomföras, bara sagt att SJ i lag ska åläggas att vara i tid. Om det vore så lätt att genomföra saker i politiken, då hade vi ju kunnat besluta att polisen ska ta fast alla brottslingar och att alla elever i skolan ska ha alla rätt på proven också...

Tidigare inlägg om avregleringen  av tågen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

10 kommentarer:

Lucas sa...

Du verkar inte förstå något alls. För att tågtrafik ska fungera måste det finnas ett sammanhållen kedja av saker som ska fungera. Spåren, växlarna, elektroniken, loken, vagnarna, tidtabellerna, IT-systemen måste fungera. Tyvärr styckade dåvarande S-regeringen upp Statens Järnvägar (SJ) i bla SJ AB, Green Cargo, Jernhusen. Men att slå sönder detta ännu mer som borgarna vill göra är bara galet. Det kommer inte att fungera alls!!

Magnus Persson sa...

Nä, uppenbarligen verkar jag inte förstå något alls. Vi har ju faktiskt haft avreglerad godstågtrafik i åtminstone ett decennium. Och flera huvudmän på spåren också (SJ, Green Cargo, länstrafikbolagen). Men vill man inte att det ska funka, då kommer det inte att funka...

Anders O sa...

Jag tycker det är toppen att DN gräver i hur illa järnvägspolitiken bedrivs i Svergie. Skulle man rösta efter vilket parti som har bästa järnvägspolitiken skulle det bli röd-gröna alliansen. Man blir ju inte direkt imponerad av Åsa Torstensson. Nu hamnar min rösta trots allt på borgerliga alliansen men av helt andra skäll och inte på Centern

Anders O sa...

Jämför utlovade satsningar på järnvägen enligt artikel på Ny Teknik hemsida.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article2466289.ece

Anders O sa...

Nytt försök med länken.

Magnus Persson sa...

Anders: Visst behövs det granskning, och allt är inte frid och fröjd. Det jag reagerar mot är att det verkar som att DN först bestämt sig för att avreglering (eller snarare avmonopolisering och omreglering) per definition är dåligt, och sedan gjort research för artikeln. Det kanske inte riktigt så man ska göra om man ska vara opartisk, det finns säkert problem att hitta även om man inte har artikelns slutsats klar innan arbetet börjar.

Det ska också noteras att flera av de rödgröna löftena i artikeln du länkade ligger ganska långt fram i tiden (bortom 2014), att Alliansen 2006 fick ta över ett vanskött system (reparationer och underhåll är nog så viktigt, vilket syntes i vintras, men som inte passar i grafik med kartor). Dessutom var den senaste infrastrukturplanen som Socialdemokraterna antog innan maktskiftet underfinansierad med åtskilliga dussin miljarder. Det är lätt att lova, men man ska hitta pengarna till löftena också.

Slutligen, vad gäller de två delarna till Götalandsbanan som sossarna lovat: Ostkustlänken är vettig att bygga ensam, då den är bra för trafiken mot Malmö. Men att bygga en höghastighetslänk Göteborg-Borås, utan att tänka på fortsättningen mot Jönköping, det är inte vettigt, då skulle man kunna spara en rejäl slant på att bara bygga konventionell järnväg och kanske inte dubbelspår hela vägen (notera att de rödgröna INTE sagt att deras förslag är det första steget mot Götalandsbanan).

Vad gäller Centerpartiet är vi tydligt för utbyggnad av järnvägen, inklusive höghastighetståg. Att vi anser att de senare bör få särskild finansiering utanför Trafikverkets budget, då det är den största järnvägssatsningen sedan stambanorna byggdes ut, borde inte kvalificera oss. Möjligen däremot att en del av de samarbetspartners vi valt inte är riktigt lika tågvänliga.

Anonym sa...

Lite roligt att läsa alla funderingar och kommentarer om hur vi ska underhålla våra järnvägar samt hur SJ inte kommer i tid..=)
Jag jobbar själv som Signal tekniker inom järnvägen och man flinar brett när det yras om orsaker till allehanda förseningar..

Så här ligger det till..
SJ har i det närmaste INGENTING med förseningarna att göra.
utan det är underhållet på järnvägen som i många fall är eftersatt..dom som i nuläget är ansvariga för hur omfattande underhållet skall vara är trafikverket som i sin tur får anslag från regeringen.

Förseningarna som var i vintras berodde till 99% av onormalt mycke snömassor som då gjorde att framför allt motoriserade växlar inte kunnde fungera av naturliga skäl..
detta problemet var bara i södra delen av sverige,i norra delen har man "kläder" på växlarna,dvs snöskydd,samt elvärme i varje växel som motsvarar uppvärmningen av c:a 2 fullstora hus..
om vi nu skulle utrusta hela södra sverige med elvärme i växlarna så får vi nog bygga upp ett kärnkraftverk för att få nog med ström..det handlar om 10,000 tals växlar!!
att sen utrusta alla dessa växlar med snöskydd,enorma pengar bara för att klara en snökaos var 5 år!??
I norrland har vi även stora spårgående snöslungor,spårrensare
dessa maskiner kostar uppåt 20 miljoner styck..att då utrusta hela sverige med dessa maskiner i utifall att!?..
Sen blir det även personalbrist vid desa snöoväder,fattas väll sisådär 90%..att då anställa en massa folk som ska sitta och rulla tummarna och vänta på snökaoset?..

nej folk,regering och andra ljushuvuden får finna sig i att det blir förseningar och
problem med sisådär 5 års mellanrum..=)

Det som därimot är allvarligt,det är när tågen inte håller sig på spåren av andra orsaker,det därimot tror jag kan bli en realitet i framtiden..
så jag åker personligen inte tåg längre,alldeles för osäkert...

Anonym sa...

och glömde det viktigaste...

JA..underrhållet har blivit ett par 100 procent sämre senaste 5 åren,man lever på gammla meriter,
dvs man kör allt i botten.
jag har sett underhållet i 20 år.

När man la ut underhållet på entreprenad så kom "vinstkravet" med i bilden..
Så nu gör man minsta möjliga för så lite pengar som möjligt.
att privatisera järnvägen var det dummaste dom gjort.

Så att åka tåg idag är inte i närheten så säkert som för 5 år sedan,och det kommer nog visa sig ska ni se..
jag bara väntar på första persontåget som brakar åt helvete..
Det kommer var så säker.

Anders O sa...

Den enda framtidssatsning de borgerliga gjort på järnvägsfronten ännu en utredning om höghastighetståg. Det behövs beslut och handling. Antingen satsar man på höghastighetståg eller så bygger man ut befintliga banor till 250 kmh med tilttåg och ökar till 4-spår där kapaciteten behövs. Men sluta snacka ut börja bygg nu!!

Anonym sa...

ja sen bygger vi järnvägen så att den blir godkännd för 250,sedan inhandlar vi Regina tåg som bara är godkännda för 200..ska man skratta eller gråta?