Jag noterar att Ny Teknik skriver om introduktionen av DME som fordonsbränsle i Sverige. Samtidigt skriver Teknik360 om de elbilar som finns redan idag. En intressant match! DME har som största utmaning att skala upp bränsleproduktionen så att man kan täcka hela fordonsflottan. Elbilar har som främsta utmaning att höja räckvidd, hastighet och prestana i allmänhet. De elbilar som skrivs om artikeln illustrerar detta väl: de använder väl beprövad blybatteriteknik, men som också ger bilarna urusel prestanda: endast 30 km/h som toppfart. Duger kanske gott som transportmedel i innerstan eller mindre områden och perfekt som arbetsfordon (det finns ett antal liknande elbilar på KTH), men knappast det vi skulle vilja kalla en modern bil. De kan säkerligen vara en del av lösningen på omställning från oljan, men knappast hela. Kort sagt: här finns en utmaning för teknikinnovatörerna. Det är nämligen de som driver teknikutvecklingen som ska få avgöra vilka bränslen vi till sist använder. Inte politikerna.
Uppdatering: Läs även Gröna bilisters debattinlägg i Ny Teknik!
2 kommentarer:
Märklig inställning!
Det får inte bli en tävling mellan olika biobränslen, vi kommer att behöva många. DME kan vara bra under vissa förutsättningar, t.ex. bör det kanske användas nära produktionsplatsen då det är oekonomiskt att transportera.
Risken med att skapa tävling mellan bränslena är att vi avfärdar ett bränsle, kanske för att det är oekonomiskt att transportera. Rätt använt på rätt plats kan det ändock vara ett bra alternativ.
Jepp, min rubriksättning och text var i den delen kanske inte jättelyckad. Precis som du skriver kommer det högst troligen vara olika bränslen som vinner på olika delmarknader!
Skicka en kommentar